Çocuk ve Reklam (ALES 2010 Sonbahar Sorusu) |
Yiyecek Seçimi
Objenin çok sayıda gösterimi ile obje hafızada yer ediyor ve davranış üzerinde etkili oluyor.
Medyanın Kullanımı
İnsanlar giderek artan boş vakitlerini eğlence ile geçirmeye çalışmakta ve dolayısıyla da medyanın kullanımı giderek artmaktadır. Amerika’da gençlerin ve çocukların günde ortalama 3-5 saatini TV, radyo, video oyunları, ve internet gibi çeşitli medya ürünleri ile karşılaşarak geçirdiği gösterilmiştir.
Tüketim (Reklam) Unsuru Olarak Televizyon
Yayınlanan reklamlarla insanlar tüketime yönlendiriliyor. İnsanlarda kalite ve fiyat kriterlerinin ötesinde marka kriteri gelişip ve marka tutkusu oluşturuluyor. Piyasadaki mal ve hizmetlerden haberdar olmayı sağlıyor. Özellikle ekonomik düzeyi düşük ailelerin çocuklarında, reklamlarda görülen fakat alınamayan ürünlerden ötürü psikolojik rahatsızlıklar ortaya çıkabiliyor. Çocuklar ve gençler lüks tüketime yönlendirilmekte, aile ekonomileri zor duruma sokulmakta. Özellikle çocuklarda ve gençlerde gelişen lüks tüketim nedeniyle her istenileni alma isteği çocukları ve gençleri suça (hırsızlık, gasp, kapkaç) itmekte. İstedikleri alınamayan çocuklar aşağılık kompleksine kapılmakta, özellikle ergenlik döneminde ailelerinden utanç duymaktadırlar.
Gelir Kaynağı Olarak Reklam
Reklam gelirlerini yitirmek istemeyen bir medya grubu, büyük şirketlerin içeriğe ilişkin taleplerine boyun eğmeye başladığı andan itibaren okuyucusuna /dinleyicisine/izleyicisine karşı dürüstlüğünden de ödün vermeye başlayacaktır.
Obesite Nedenleri
Obesite Nedenleri |
Fast Food Çocuğu |
Bir yıl içinde bir çocuk sadece TV'de 40,000'e yakın ürün ile karşılaşmaktadır. [Dittmann M: Selling to children; http://www.apa.org/monitor/nov02/selling.html]
Çocuklara Yönelik Bu Yüklü Pazarlamanın Amacı
- Markanın tanınması
- Markanın tercih edilmesi
- Bağımlılık yaratılması
Bu madde bana bazı kahvaltıların vazgeçilmezi olmuş margarin, krem peynir, çikolata ve mısır gevreğinden sonra onların arasına girmeye çalışan ve yıllardır insanların akıllarına kahvaltıda meyve suyu içmek gelmemiş gibi menüye meyve suyunu da katmayı hedefleyen 2011 başında başlamış bir reklam kampanyasını hatırlattı. Bu da bir kaç ironiyi...Bugünün çocukları geleceğin pazarını oluşturacaktır. Günümüz çocuklarının ailelerinin satın alma kararları üstünde baskın rolleri vardır. Henüz bilişsel gelişimini tamamlamamış hayat tecrübesi olmayan çocuklar reklamlar karşısında savunmasız. Üreticiler ve pazarlamacılar için kolay hedeflerdir.
Oldukça ironiktir ki bir bir margarin firması margarinini kalp dostu olarak piyasaya sunulabiliyor. Bir başka margarin firması ise sağlıklı beslenmeleri için fakir çocuklara gönderilecek margarinli kahvaltı paketlerine harcanmak üzere bağış kampanyası yürütüyor. Zararları bir sürü deneyler ve araştıralar sonucu bilimsel makalelerle ispatlanana kadar millete trans yağ yediren bir firmanın cicili bicili ve doktor referanslarıyla dolu internet sitesine ve reklamlarına kanmamak için bilinçlenmek gerekiyor.
TEMA Vakfı'na göre dünya genelinde insan besini olabilecek 80.000 bitki türü bulunurken, tarih boyunca sadece 3.000 civarında bitki türünden besin olarak yararlanılmıştır. Bugün yetiştirilen tür sayısı 150'dir ve sadece 15 bitki türü dünya nüfusunun %90'ının karnını doyurmaktadır. Food Inc. belgeseli de mısırın niçin ve nasıl pazarın baştacı yapıldığını güzelce anlatıyor.
Bu durumda besleyici öğelerle dolu olduğu için ironik bir şekilde daha sağlıklı olduğu iddia edilen mısır gevreği de yiyecek bilgimizi değiştiren reklamlar ve buna bağlı olarak da tat algımızı değiştiren aşırı mısır tüketimi yoluyla bu 15 bitki türünün yerine de talip görünüyor. Kutulu olanlarından hem besleyicilik hem de direnç kazandırıcılık cihetlerinden daha sağlıklı olduğu yine bilim adamlarınca kanıtlanan ve reklamlar vasıtasıyla sokak sütü diye ötekileştirilip kötülenen doğal inek sütünü de burada analım.
Çocuk Müşteri |
Çocukların % 59.3'ü reklamlardan etkilenmekte, özellikle şekerleme, bisküvi ve sakız gibi çocuklar için zararlı olan yiyeceklerin reklamları daha fazla etkili olmaktadır.
Çocuklara Yiyecek Reklamları
Sağlıksız davranışlar oluşturmak: Atıştırma
- Herhangi bir zamanda
- Herhangi bir yerde
- Eğlence, mutluluk için
- Besinlerle ilgili bilgisini değiştirir (meyve bir ürün değildir gibi)
- Yiyecek tercihini değiştirir
- Alışveriş davranışını değiştirir
- Marka tercihini ve tüketimini etkiler
- Beslenme dengesini değiştirir
TVde Çocuklara Yönelik Reklamlarının Düzenlenmesi ve Kontrolü
Çocuklarımız bu ıvır zıvır yiyeceklerden korunmayı hak ediyor. Çocuklar Televizyon standartlarına uymayan bir reklam ile karşılaşırsanız Reklam Özdenetim Kurulu'na şikayet ediniz.
Dünyada ve Türkiye'de Çözüm Önerileri
Müellif burada uzunca açıklamış.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder